ویژه های مهامکس
ویژه ها

تحلیل و تفسیر نتایج آنالیز XRD

آنالیز XRD (پراش پرتو ایکس X-ray Diffraaction) یکی از آنالیز های پرکاربرد در حوزه شناسایی ترکیبات و فازهای موجود در مواد و زیر مجموعه آنالیزهای طیف سنجی می باشد. در آنالیز XRD پرتوهای ایکس با طول موج های بسیار کوتاه در محدوده فواصل اتمی به ماده برخورد می کند و در نتیجه می توان ساختارهای اتمی را با استفاده از این آنالیز مطالعه کرد. الگوی تفرق هر فاز متشکل از تعدادی پیک است که چینش این پیک ها مانند اثر انگشت نشان دهنده آن است. در صورتی که برای تعیین فاز نمونه خود و دیگر تحلیل های روش XRD نیاز به کمک متخصصین ما را دارید، درخواست خود را در همین صفحه ثبت نمایید.

تحلیل

شرایط خاص و نکات مهم تحلیل و تفسیر نتایج آنالیز XRD

صدور فاکتور برای تحلیل آنالیز امکان پذیر نمی باشد.

مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات تحلیل و تفسیر نتایج آنالیز XRD

تحلیل و تفسیر نتایج آنالیز XRD

_

مدت زمان انجام آنالیز ۲۰ روز کاری

بررسی توسط کارشناس

درباره آنالیز

تحلیل و تفسیر نتایج آنالیز XRD

در مهامکس خدمات تخصصی تحلیل و تفسیر الگوی های پراش آنالیز XRD توسط مدرسی و و متخصصان باتجربه انجام می شود. این روش مجموعه ای از تقاط، شامل زوایا و شدت پرتوهای بازتاب شده در آن زوایا است. هرگاه تحت زاویه ای خاص شرط پراش طبق قانون براگ برای دسته صفحاتی صادق باشد، آنگاه پرتوهای ایکس بازتاب شونده از آن صفحات با یکدیگر هم فاز بوده و بر اثر اختلاط سازنده، شدت یکدیگر را تقویت می کنند. در این حالت می توان انتظار داشت که بر روی الگوی پراش پرتوی ایکس، پیکی متناظر با صفحات بازتاب کننده مشاهده شود. از الگوی پراش به طور کلی برای تحلیل و تفسیر فازهای بلوری موجود در مواد استفاده می شود. با این حال تفسیر این آنالیز بسیار وسیع تر است. جهت آشنایی بیشتر می توانید به صفحه خدمات آنالیز XRD در مهامکس مراجعه کنید.

آنالیز XRD
در مهامکس جمعی از باتجربه ترین مدرسین و متخصصین آنالیز XRD تحلیل ها و تفسیر های منحصر به فرد و کاملی را برای محققین عزیز ارائه می کنند. این تحلیل ها و تفسیرها به صورت زیر می باشند:

شناسایی فازها (تعیین فاز نرم افزاری): اصلی ترین کاربرد استفاده از آنالیز XRD، شناسایی فازهای بلوری مواد است. در صورتی که نیاز به شناسایی فازی دارید، می توانید از متخصصان مهامکس کمک بگیرید. اگر الگوی پراش بدست آمده پیچیده نباشد، این کار عموماً توسط نرم افزارها انجام می شود. با این حال ممکن است از طریق نرم افزار این کار امکان پذیر نباشد. تعداد ترکیبات زیاد در نمونه، همپوشانی پیک ها و عدم ظهور تعداد کافی پیک از هر فاز، کار را برای تحلیل دشوار ساخته و تفسیر آن نیازمند تجربه بالایی است. ممکن است برای تفسیر نتایج به آنالیزهای تکمیلی نیاز داشته باشید و یا تفکیک پیک ها صورت بگیرد. متخصصان مهامکس مشاوره لازم را در این خصوص به شما خواهند داد. به صورت کلی خدمات بخش تعیین فاز به صورت زیر است:

تعیین کسر حجمی فازها

تعیین میزان بلورینگی

تعیین اندازه کریستالیت یا بلورک: روش های گوناگونی برای تحلیل الگوها و محاسبه اندازه کریستالیت وجود دارد. ساده ترین روش معادله شرر است. در مهامکس روش های دقیق تر و پیچیده تر نیز انجام می شود. این روش ها عبارتند از:

  • تعیین اندازه دانه به روش شرر
  • تعیین اندازه به روش ویلی هامسون – هال کلاسیک
  • تعیین اندازه دانه به روش وارن آورباخ کلاسیک
  • تعیین اندازه دانه به روش ویلی هامسون – هال اصلاح شده
  • تعیین اندازه دانه به روش وارن آورباخ اصلاح شده

تعیین پارامترهای کریستالوگرافی: الگوهای پراش دارای اطلاعات مختلفی از کریستالوکرافی فازهای موجود در مواد است. از این رو می توان به اطلاعات گوناگونی از ساختار بلوری مواد دست یافت. این اطلاعات به خصوص برای متالورژها می تواند مفید باشد. در این خصوص این خدمات انجام می شود:

  • اندیس گذاری صفخات بلوری فازها
  • تعیین پارامتر شبکه بلوری

حذف خطاهای دستگاهی: با حذف خطاهای دستگاهی دقت تحلیل الگوها می تواند به میزان قابل توجهی در برخی روش ها افزایش یابد.

تعیین میزان کرنش های شبکه ای: از طریق تحلیل پروفایل تابع شدت پیک ها به وسیله روش ویلی هامسون – هال می توان اطلاعات مناسبی در خصوص کرنش های شبکه ای درمواد را بدست آورد.

تفکیک پیک های الگوی پراش: این خدمت از خدمات تحلیل منحصر به فرد مهامکس است. ممکن است به دلیل همپوشانی پیک های فازها تشخیص برخی فازها و تفسیر درصد حجمی آنها امکان پذیر نباشد. به این معنی که یک پیک ممکن است در حقیقت از چند پیک تشکیل شده باشد. متخصصین با تجربه مهامکس می توانند این پیک ها را از هم تفکیک کنند!

کاهش نویز و حذف بک گراند الگوی پراش: ممکن است به دلیل نویز زیاد الگوها پراش، پیک های کم ارتفاع به خوبی مشاهده نشوند. این امر به خصوص هنگامی که درصد فاز آمورف زیاد است، شدید تر است.

رسم نمودارها: اگر در خصوص رسم نمودارها به صورت مناسب جهت چاپ در نشریات نیاز به کمک داشتید، متخصصین مهامکس اماده کمک می باشند.

مشاوره تخصصی: آیا آنالیز XRD روشی مناسب برای هدف شما است؟ آیا نیاز به انجام روش های مکمل دیگری است؟ متخخصین مهامکس آماده ارائه مشاوره های تخصصی در این خصوص اند.

آموزش و برگزاری کارگاه های تخصصی و آموزش نرم افزارها: در صورت نیاز به یادگیری مبانی و کاربردهای روش XRD به صورت انفرادی یا گروهی، مدرسین مهامکس با سال ها تجربه آماده برگزاری کارگاه های تخصصی هستند. برای این منظور می توانید درخواست خود را در بخش آموزش و کارگاه ها ثبت کنید.

کلیه خدمات تحلیل بر اساس درخواست متقاضی می تواند به صورت زبان فارسی یا انگلیسی انجام شود