ویژه ها

انجام تکنیک گاواژ (Gavage) در موش و رت

برای ورود مایعات به داخل معده بدن موش ها و رت ها از سوزن مخصوصی به نام گاواژ یا (Gavage) استفاده می شود که دارای طول و شماره گیج های مختلف است. داروها، نانوذرات و مواد مغذی را از طریق گاواژ وارد بدن حیوان می کنند. در این روش پس از وزن کردن و اندازه گیری حیوان، ان را مهار کرده و سوزن را به آرامی وارد دهان حیوان می کنند تا به مری رسیده و سپس تزریق انجام می شود. مراحل باید کاملا کنترل شده انجام شود تا به حیوان آزاری نرسد. در مهامکس گاواژ برای رت در دوز حداکثر ۲۰۰ میکرو لیتر و برای موش حداکثر  یک میلی لیتر با بالاترین کیفیت انجام می شود.


شرایط خاص و نکات مهم انجام تکنیک گاواژ (Gavage) در موش و رت

گاواژ برای رت حداکثر ۲۰۰ میکرو لیتر و برای موش حداکثر  یک میلی لیتر انجام می شود.

هزینه پایه ۱۰ هزار تومانی برای هر بار گاواژ موش است و برای گاواژ رت پنج هزار تومن هزینه بیشتر می شود.

مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات انجام تکنیک گاواژ (Gavage) در موش و رت

انجام تکنیک گاواژ (Gavage) در موش و رت

مدت زمان انجام آنالیز ۵ روز کاری

هزینه به ازای هر نمونه ۱۰۰,۰۰۰ ریال

درباره آنالیز

انجام تکنیک گاواژ (Gavage) در موش و رت

تزریق مایعات همانند محلول عصاره ها، مایعات حاوی نانوذرات دیسپرس شده، یا انواع محلول های دارویی به درون معده موش ها و رت ها به وسیله روشی که گاواژ (Gavage) نامیده می شود، انجام می گردد. در این روش از سوزنی استاندارد که سوزن گاواژ یا تغذیه نامیده می شود، استفاده می شود. مایعات از طریق سوزن به سمت مری حیوان هدایت می شوند. این کار باید با سرعت و دقت مناسب انجام شود تا حیوان آزار نبیند. سوزن گاواژ و چگونگی ورود آن به داخل دهان موش در شکل زیر نشان داده شده است.

سوزن های گاواژ  اندازه گیج های گوناگونی دارند.  بسته به اندازه و وزن موش ها یا رت ها از گیج های محتلف استفاده می شود (گیج با شماره بالاتر برای موش های بزرگتر). معمولا از گیج های ۱۳ تا ۲۰ استفاده می شود.  میزانی که می توان وارد حیوان کرد محدود است. برای موش ها حداکثر ۱۰ میلی لیتر برای هر کیلوگرم موش. این میزان برای رت ها حدود ۲۰ است. برای موشهایی که حساس هستند مانند موش های حامله این میزان کمتر است. پس قبل از گاواژ باید موش یا رت را وزن کرد. طول سوزن را با توجه به طول حیوان انتخاب می کنیم. سپس حیوان را مهار می کنیم. مراحل باید به گونه ای انجام شود تا فشار حداقلی به حیوان برسد. سر را به آرامی عقب می بریم تا مسیری مستقیم برای ورود سوزن ایجاد شود. سپس لوله وارد دهان شده تا به مری برسد. اگر موش مقاومت از خود نشان داد نباید با زور به حرکت ادامه داد. باید مجددا از ابتدا مراحل را انجام داد. هنگامی که از محل سوزن در نهایت مطمئن شدیم باید تزریق انجام شود. حرکت باید آرام باشد تا به مری آسیبی نرسد. خروج سوزن نیز باید کاملا به آرامی صورت گیرد.  در انتها باید برای مدتی حیوان را تحت نظر داشت تا مطمئن شد که حیوان مشکلی ندارد.