ویژه های مهامکس
ویژه ها

جداسازی باکتری های مزوفیل و ترموفیل

خدمت جداسازی باکتری ها در مواد غذایی در مهامکس شامل جداسازی باکتری های مزوفیل بی هوازی، جداسازی باکتری های ترموفیل بی هوازی و جداسازی باکتری های ترموفیل هوازی است. این گروه از باکتری ها جدای از هوازی یا بی هوازی بودن، از لحاظ محدوده دمای مناسب رشد نیز با هم اختلاف دارند.باکتری های مزوفیل خواهان دمای متوسط اند و محدوده دمایی مناسب این دسته ۲۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد می باشد. باکتری های ترموفیل، باکتری های گرمادوست اند و و محدوده دمایی مناسب این دسته ۴۵ تا ۵۵ درجه سانتی گراد است. در تکنیک های جداسازی سنتی، نمونه ها را کشت داده و سپس باکتری ها را بر اساس شرایط مناسب برای رشد انها جدا و شناسایی می کنند. ولی در روش های نوین، جداسازی بدون انجام فرآیند کشت دادن و مثلا با استفاده از کارتریج های ژنتیکی صورت می گیرد. در صورت نیاز به انجام این خدمت، می توانید درخواست خود را در همین صفحه ثبت نمایید.


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات جداسازی باکتری های مزوفیل و ترموفیل

جداسازی باکتری های مزوفیل و ترموفیل

مدت زمان انجام آنالیز ۲۰ روز کاری

بررسی توسط کارشناس

درباره آنالیز

جداسازی باکتری های مزوفیل و ترموفیل

این خدمت در مهامکس شامل جداسازی باکتری های مزوفیل بی هوازی، جداسازی باکتری های ترموفیل بی هوازی و جداسازی باکتری های ترموفیل هوازی است. باکتری های هوازی دسته ای باکتری ها هستند که به منظور تنفس و تامین انرژی مورد نیاز، نیاز به اکسیژن دارند. به معنی دیگر برای زنده مانی و رشد و تکثیر نیاز به اکسیژن دارند. این دسته از باکتری ها فراوان ترین باکتری ها هستند. در حضور مواد غذایی و اکسیژن این باکتری ها عموما سر و کله شان پیدا می شوند. برخی از این دسته بیماری زا هستند مانند باکتری عامل سل. از سوی دیگر باکتریهای بی هوازی برای زنده مانی نیاز به اکسیژن ندارند. این دسته تحمل گاز اکسیژن را ندارند و در حضور اکسیژن ممکن است از بین روند. این دسته از باکتری به راحتی در اعماق زمین و آب ها یافت می شوند. در باکتری های بی هوازی، آنها از فرآیند تخمیر اسید لاکتیک و یا فرآیند تخمیر الکلی برای تولید انرژی استفاده می کنند. طی این فرآیندها باکتری ها با استفاده از مولکول NADH با استفاده از الکترون ها، مولکول ATP را تولید و گلوگز را به پیروات تبدیل می کند. در مراحل بعد تولید اسید لاکتیک رخ داده و در نهایت الکل تولید می شود.

واژه های ترموفیل و مزوفیل به دامنه دمایی مناسب برای باکتری ها اشاره دارد. دسته ای از باکتری ها سایکروفیل یا سرما دوست اند. محدوده دمایی مناسب باکتری های سایکروفیل ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد می باشد. باکتری های مزوفیل خواهان دمای متوسط اند و محدوده دمایی مناسب این دسته ۲۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد می باشد. باکتری های ترموفیل، باکتری های گرمادوست اند و و محدوده دمایی مناسب این دسته ۴۵ تا ۵۵ درجه سانتی گراد است. معمولا ماندگارترین و مقاوم ترین باکتری ها در طول فرایند تولید (مانند فرآیند پاستوریزه کردن) و بعد از تولید مواد غذایی می باشند.

در حوزه میکروبیولوژی، جداسازی به فرآیند جداسازی یک گونه باکتریایی از دیگر گونه ها می گویند. جداسازی باکتری ها و شناسایی آنها از طریق های مختلفی صورت می پذیرد. در تکینیک های سنتی، ابتدا از ماده خوراکی نمونه برداری شده و سپس نمونه کشت داده می شود. جداسازی بر اساس خصوصیات هر گونه صورت می گیرد. به عنوان مثال اگر گونه باکتری تحمل اگسیژن را ندارد، محیط باید عاری از اکسیژن باشد. همچنین در دسته باکتری های معرفی شده، دمای مطلوب هر باکتری متفاوت است. اگر باکتری ترموفیل است باید در دمای مناسب و گرم قرار گیرد. در تکنیک های مدرن تر، جداسازی بدون انجام فرآیند کشت دادن صورت می گیرد. در مورد این تکنیک سمپل ها در پلیت های میکروتیتر و یا کارتریج های مخصوص استخراج اجزای ژنتیکی مانند DNA استفاده می شود.