ویژه ها

تعیین مواد آلی به روش افت حرارتی

آنالیز افت حرارتی یا تعیین میزان موارد فرار (LOI) روشی برای تعیین میزان مواد آلی و فرار داخل خاک است. میزان مواد آلی در خاک های معدنی زیاد نیست ولی می تواند تاثیر زیادی بر روی خواص فیزیکی و شیمیایی خاک بگذارد. در نتیجه تعیین آن حائز اهمیت است. در روش تعیین مواد فرار اب استفاده از روش افت حرارتی، خاک را وزن کرده و سپس در کوره حرارت می دهند تا بخش آلی آن خارج شود. بعد از اینکه دیگر وزن کاهش پیدا نکرد، خاک را وزن می کنند و اختلاف وزن با وزن خاک اولیه را به صورت درصد LOI گزارش می کنند. در مهامکس آنالیز افت حرارتی با بالاترین کیفیت انجام می پذیرد.


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات تعیین مواد آلی به روش افت حرارتی

تعیین مواد آلی به روش افت

روش آنالیز و استاندارد مرجع :

روش شیمیایی

استاندارد نشریه 893 موسسه تحقیقات خاک و آب

مقدار نمونه :30میلی گرم   

عودت نمونه  :ندارد 

مدت زمان انجام آنالیز ۱۰ روز کاری

هزینه به ازای هر نمونه ۱,۸۰۰,۰۰۰ ریال

درباره آنالیز

تعیین مواد آلی به روش افت حرارتی

آنالیز افت حرارتی یا تعیین میزان موارد فرار (LOI) از آنالیزهای پرکاربرد در آزمایشگاه خاک و شیمی تجزیه است. از طریق میزان درصد افت حرارتی می توان میزان مواد آلی در خاک را تخمین زد. نمونه خاک را در کوره حرارت می دهند و از گرمای بالای آن، مواد فرار از خاک خارج می شوند تا آنجا که جرم دیگر ثابت می ماند. آنالیز افت حرارتی می تواند در اتمسفر هوا یا گازهای خنثی و یا حتی واکنش پذیر انجام شود. در این روش وزن مشخصی از خاک را در بوته چینی قرار داده و سپس نمونه را در کوره قرار می دهند. پس از اتمام فرآیند گرما دهی نمونه سرد شده و بعد مجددا وزن آن اندازه گیری می شود. این روند تا زمانی که تغییر جرم دیگر روی ندهد ادامه پیدا می کند.

مواد آلی بخش بزرگی از مواد داخل خاک نیستند. معمولا حداکثر سی درصد از خاک های معدنی را مواد آلی تشکیل می دهند. با این حال این می توانند مواد تاثیر قابل ملاحظه ای بر خواص فیزیکی و شیمیایی خاک بگذارند. در نتیجه اندازه گیری میزان مواد آلی حیاتی است. روش دیگر به غیر از روش استفاده از کوره و افت حرارتی، روش اکسایش تر واکلی است. با این حال روشی گران قیمت است. مزیت بزرگ روش استفاده از کوره کم هزینه بودن آن است.