ویژه ها

شناسایی تخم انگل

افراد با خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده به انگل مبتلا می­شوند. انگل­ها برای زنده ماندن به یک میزبان زنده نیاز دارند و می­توانند برای مدت طولانی بدون شناسایی در داخل سیستم گوارشی افراد زندگی کنند. اگرچه اقدامات پیشگیرانه می­تواند به جلوگیری از آلودگی بیولوژیکی کمک کند، اما انگل ها می­توانند در هر نقطه از زنجیره تامین وارد غذا شوند: از کشاورزی و تولید، تحویل، بسته بندی و قفسه­های فروشگاه­های مواد غذایی تا مواد اولیه گیاهی. بخش­های گیاهی خشک شده و ادویه­ها از جمله منابعی هستند که آلودگی انگل در آنها رایج است، از اینرو بررسی حضور انگل در آنها پیش از استفاده ضروری است. 


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات شناسایی تخم انگل

شناسایی تخم انگل

مدت زمان انجام آنالیز ۱۰ روز کاری

هزینه به ازای هر نمونه ۴,۷۵۰,۰۰۰ ریال

درباره آنالیز

شناسایی تخم انگل

انگل‌ها ارگانیسم‌هایی هستند که روی یا درون  بدن انسان یا حیوانات زندگی می‌کنند اما کمتر خطرات بیولوژیکی آنها  مورد بررسی قرار گرفته است. عفونت‌های انگلی می‌توانند به اندازه بسیاری از بیماری‌های باکتریایی شایع و خطرناک باشند. افراد با خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده به انگل مبتلا می­شوند. انگل­ها برای زنده ماندن به یک میزبان زنده نیاز دارند و می­توانند برای مدت طولانی بدون شناسایی در داخل سیستم گوارشی افراد زندگی کنند. اگرچه اقدامات پیشگیرانه می­تواند به جلوگیری از آلودگی بیولوژیکی کمک کند، اما انگل ها می­توانند در هر نقطه از زنجیره تامین وارد غذا شوند: از کشاورزی و تولید، تحویل، بسته بندی و قفسه­های فروشگاه­های مواد غذایی تا مواد اولیه گیاهی. بخش­های گیاهی خشک شده و ادویه­ها از جمله منابعی هستند که آلودگی انگل در آنها رایج است، از اینرو بررسی حضور انگل در آنها پیش از استفاده ضروری است.

آزمون شناسایی انگل براساس استاندارد ملی 3677 بند 9-2 انجام می­شود. ابتدا نمونه با سدیم کلرید و فرمالدئید عمل­آوری شده، سپس با محلول لوگل رنگ­آمیزی شده و با میکروسکوپ مورد بررسی قرار می­گیرد. نتیجه بصورت وجود یا عدم وجود تخم انگل در حجم مشخصی از نمونه گزارش می­شود. در ادامه با روش فلوتاسیون با سولفات روی و  استفاده از میکروسکوپ، وجود یا عدم وجود تخم انگل در وزن مشخصی از نمونه گزارش می­شود.