ویژه های مهامکس
ویژه ها

آنالیز کپک و مخمر

یکی از رایج ترین آلودگی های مواد غذایی، وجود کپک ها و مخمرها است. جدای از خطرات جدی برای مصرف کننده، وجود این دسته از میکروارگانیسم ها صدمات مالی زیادی نیز به تولیدکنندگان می زند. در درجات تهاجمی بالا، کپک ها و مخمرها به صورت انواع لکه ظاهر می شوند. با این حال در درجات پایین با چشم قابل رویت نیستند. در نتیجه تست های گوناگونی و بر اساس استاندارد ملی ایران با روش کشت با رقیق سازی و شمارش کلنی، برای تشخیص آنها توسعه یافته است. در مهامکس آزمون های تشخیص کپک و مخمر برای انواع مواد غذایی توسط متخصصین با تجربه انجام می شود. برای این منظور کافی است که درخواست خود را در همین صفحه ثبت نمایید.


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات آنالیز کپک و مخمر

آنالیز کپک و مخمر

مدت زمان انجام آنالیز ۱۵ روز کاری

هزینه به ازای هر نمونه ۳,۲۰۰,۰۰۰ ریال

درباره آنالیز

آنالیز کپک و مخمر

آزمون تشخیص کپک و مخمر از گروه آزمون های میکروبیولوژی غذایی است که به منظور اطمینان از ایمنی ماده خوراکی انجام می شود. میکروارگانیسم هایی مانند گروه مخمرها و یا کپک ها منجر به فساد ماده غذایی با درجات مختلف می شوند. به خصوص کپک ها که از رایج ترین اشکال فساد در مواد غذایی است که می توانند در انواع مواد غذایی رشد کنند. کپک میکروارگانیسم های رشته­ای هوازی مزوفیل است که معمولا به صورت کلنی یا جوانه صاف یا کرکدار اغلب با ساختار اسپورزایی یا تولید مثل رنگی در سطح محیط­های کشت قارچی رشد می کنند. مخمرها نیز میکروارگانیسم هوازی مزوفیل هستند که در سطح محیط بصورت کلنی­ های گرد مات یا درخشان معمولا با پیرامون منظم رشد می­ کنند. در درجه تهاجم های بالا کپک ها و مخمرها عموما به راحتی توسط چشم نیز قابل مشاهده هستند. با این حال قابلیت ردیابی با تشخیص آنها به نوع ماده غذایی، نوع میکروارگانیسم و درجه تهاجم بستگی دارد. چنانچه میزان کپک ممکن است به شکل لکه بزرگ (عموما سفید رنگ و سبز) مشاده شود و یا اصلا با چشم قابل رویت نباشد.

همان گونه که بیان شد کپک ها و مخمرها به حالت های مختلفی دیده می شود. به شکل لکه در شکل و سایز و رنگ های گوناگون، به شکل لکه های پنیری شکل، به حالت میسیلیوم (توده قارچی) پنبه مانند عموما سفید و یا لکه های رنگی به دلیل وجود کپک های هاگ زا. با این حال تنها نمی توان به ظاهر اکتفا کرد. در برخی مواقع ماده خوراکی به کپک آغشته است ولی با بررسی های چشمی قابل رویت نیست. حضور کپک ها و مخمرها نه تنها برای بدن خطرناک است، بلکه مشکلات اقتصادی و مالی زیادی هم به تولیدکننده و هم شخص مصرف کننده وارد می کند. در تصویر زیر بروز کپک در نان و به صورت لکه های سبز رنگ دیده می شود.

آزمون های کپک و مخمر با توجه به میزان فعالیت محصول و بر اساس استاندارد ملی ایران با روش کشت با رقیق سازی و شمارش کلنی انجام می­ شود. در این تکنیک ها نوع کپک و مخمر تشخیص داده نمی شود و تنها جمعیت آنها مشخص می شود. این تست در مهامکس بر اساس استاندارد اختصاصی فرآورده ها انجام می شود.