ویژه ها

تعیین وزن مولکولی پلیمرها

یکی از مهمترین ویژگی مواد پلیمری که خواص آنرا تعیین می کند، وزن مولکولی پلیمرها است. بطور کلی هر چه وزن مولکولی بیشتر باشد، پلیمر سخت تر است و زنجیره بلند تری را دارد. همچنین ممکن است پلیمر ها با وزن مولکولی خیلی بزرگ موجب مشکلاتی در فرآیندها ­شوند. انجام این خدمت در سامانه مهامکس از طریق انجام روش کروماتوگرافی ژل تراوایی (GPC) و با بالاترین کیفیت و دقت انجام می شود. جهت ثبت درخواست خود می توانید در همین صفحه درخواست خود را ثبت کرده و پس از تایید نمونه خود را ارسال بفرمایید.


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات تعیین وزن مولکولی پلیمرها

تعیین وزن مولکولی پلیمرها

مدت زمان انجام آنالیز ۲۰ روز کاری

بررسی توسط کارشناس

درباره آنالیز

تعیین وزن مولکولی پلیمرها

تعیین وزن مولکولی پلیمرها یکی از مراحل مهم در تعیین خصوصیات پلیمرها و یا بررسی مواد مجهول است. پلیمرها از تکرار زیاد اجزا سازنده خود به نام مونومرها تشکیل شده اند. این مواد هم به صورت طبیعی و هم به صورت مصنوعی وجود دارند و کاربرد های بسیاری نیز دارند. به همین جهت شناسایی آن ها و تعیین نمودن جرم مولکولی آنها اهمیت دارد. در شناسایی پلیمرها از روش‌های کروماتوگرافی استفاده می‌شود. روش‌های کروماتوگرافی، از جمله روش‌های جداسازی مواد در آزمایشگاه به شمار می‌روند.یکی از این روش های کروماتوگرافی روش GPC است. برای جدا سازی مولکول های زیستی و همچنین پلیمری از آنالیز GPC استفاده می­کنند. در صورتی که می خواهید جرم مولکولی پلیمر خود را تخمین بزنید می توانید درخواست خود را در همین صفحه ثبت کنید. 

وزن مولکولی پلیمر

وزن مولکولی پلیمر یک پارامتر بسیار مهم می ­باشد، زیرا بطور مستقیم روی خواص فیزیکی پلیمر تاثیر گذار است. بطور کلی هر چه وزن مولکولی بیشتر باشد، پلیمر سخت تر است و زنجیره بلند تری را دارد. همچنین ممکن است پلیمر ها با وزن مولکولی خیلی بزرگ موجب مشکلاتی در فرآیندها ­شوند. وزن مولکولی مطلوب برای پلیمر مورد نظر به ساختار شیمیایی پلیمر و کاربرد مورد نظر آن بستگی دارد. با توجه به اهمیت تعیین نمودن جرم مولکولی باید از روشی مناسب برای تعیین آن استفاده نمود. بهترین روش برای تعیین این پارامتر مهم و حیاتی روش کروماتوگرافی ژل تراوایی می­باشد.

GPC کروماتوگرافی ژل تراوایی

کروماتوگرافی ژل تراوایی (GPC) یک روش کاربردی مطلوب برای شناسایی پلیمرهای طبیعی و سنتزی و پروتئین ها است. این روش از ذرات ژلی حفره‌دار برای جدا کردن پلیمرها در محلول بهره می­برد. در حقیقت مولکول­ها را بر اساس اندازه مولکولی و ابعادشان جدا می­ شوند. محلول حاوی پلیمر مورد نظر درون یک ستون حاوی ذرات متخلخل با فشار وارد می شود. این آنالیز را برای اندازه­ گیری جرم مولکولی و هم چنین شناسایی و جدا سازی مولکول­ها با جرم کم انجام می ­دهند. این آزمایش دارای ویژگی هایی است که این ویژگی­ها عبارتند از:

  • جدا کننده ای بسیار قوی به حساب می­آید.
  • روشی با دقت بالا و بدون خطا می­باشد.
  • توانایی اندازه گیری جرم مولکولی را فراهم می­کند. به همین دلیل در آزمایشگاه های پیشرفته برای اندازه گیری جرم انواع مولکول ها ابتدا اجزای آن را با وجود ستون های حفره دار دستگاه جدا می­کنند و سپس مولکول­ها را بر حسب جرم اندازه گیری می­کنند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید بر روی روش GPC در جدول زیر کلیک کنید و به صفحه مربوط به آن دستگاه بروید. جهت تعیین وزن مولکولی ماده خود، درخواست خود را در همین صفحه ثبت بفرمایید. پس از تایید کارشناسان نیز می توانید نمونه خود را ارسال کنید.

ردیف خدمت و دستگاه آنالیز مورد استفاده
۱ آنالیز GPC