ویژه های مهامکس
ویژه ها

میکروسکوپ کانفوکال Confocal

میکروسکوپ Confocal یا میکروسکوپ روبشی هم کانون لیزری (کانفوکال) میکروسکوپی است که از خاصیت فلوئورسانس نمونه جهت تصویربرداری از آن استفاده می کند و امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از کاربردهای مهم میکروسکوپ کامفوکال در تصویربرداری از سلول ها و نمونه های زیستی است. ساختار سلول ها و بخش های خاص آن را پس از رنگ آمیزی با ماده فلوئورسانس می تواند با بزرگنمایی و کیفیت بالا مشاهده کرد. در مهامکس خدمت رسانی به صورت ساعتی بوده و محققین پس از آماده سازی و تعیین طول موج تهییج می توانند در زمان لازم تصویربرداری خود را انجام دهند.

میکروسکوپ

شرایط خاص و نکات مهم میکروسکوپ کانفوکال Confocal

طول موج جذبی (تهییجی) رنگ فلورسانس باید در محدوده 5+ یا 5- نانومتر از طول موجهای بالا انتخاب گردد.

تصویر برداری با حداکثر دو رنگ مختلف و در بازه رنگ سبز و قرمز امکان پذیر است؛ لذا باید در انتخاب رنگ ها فاصله منطقی بین طول موج ها رعایت گردد.

نمونه بافت یا پلیمر باید حتما شفاف (نور از آن عبور کند) و نازک (برش های با ضخامت حداکثر 50 میکرون) باشد.

سلولهای چسبنده به جای پلیت یا فلاسک باید روی لامل کشت داده شوند.

از Seal  كردن نمونه بين لام و لامل جدا خودداري شود.

از زدن گيليسيرين يا ساير مواد مشابه به نمونه جدا خودداري شود.

نمونه نباید خشک شود و در محیط بافری بی اثر تحویل آزمایشگاه گردد.

نمونه درتاریکی آماده شده و در مدت انتقال به آزمایشگاه در تاریکی باشد.

همراه داشتن مقاله مشابه کار در هنگام مراجعه ضروری است.

نکته مهم: نمونه باید حتما قبل از مراجعه با میکروسکوپ فلورسانس چک شده و تصویر قابل قبولی داشته باشد.

مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات میکروسکوپ کانفوکال Confocal

Confocal Leica TCs SP5 II

مقدار ماده مورد نیاز:  10 میلی گرم/

عودت نمونه : ندارد

نوع جوابدهی:  6تا 8 تصویر

 

مدت زمان انجام آنالیز ۱۰ روز کاری

هزینه به ازای هر دقیقه ۹۰,۰۰۰ ریال

درباره آنالیز

میکروسکوپ کانفوکال Confocal

آنالیز میکروسکوپ روبشی هم کانون لیزری یا کانفوکال (confocal microscope)، از دسته میکروسکوپ های فلوئورسانس است که در آن از خاصیت فلوئورسانس نمونه به منظور تشکیل تصویر و عکس برداری از آن استفاده می شود. میکروسکوپ کانفوکال امروزه توجهات بسیاری را به خصوص در حوزه پزشکی و زیست فناوری به خود جلب کرده است. چنانچه جایزه نوبل شیمی سال ۲۰۱۴ به محققین به دلیل تولید دستگاه کانفوکال با وضوح بالا اهدا شد. نمونه مناسب به منظور تصویربرداری با آنالیز میکروسکوپ کانفوکال و یا کلیه میکروسکوپ های فلوئورسانس باید فلوئورسنت باشد.

تکنیک های متعددی برای تولید نمونه فلوئورسنت وجود دارد. مرسوم ترین تکنیک، لیبل کردن یا نشاندار کردن نمونه با یک رنگ فلوئورسنت است. برای سلول ها و نمونه های زیستی می توان از بیان یک پروتئین فلوئورسنت استفاده است. البته اگر خود نمونه دارای خاصیت ذاتی فلوئورسنت داشته باشد، مستقیماْ می توان از آن تصویربرداری کرد. رنگ‌های فلوئورسنت زیادی برای ایجاد خاصیت فلوئورسنت (اصطلاحا رنگ آمیزی) در ترکیبات زیستی وجود دارد. این رنگ‌ها مولکول‌هایی می باشند که خاصیت ذاتی فلوئورسنت دارند. این رنگ به ترکیبات زیستی چسبیده و خاصیت را به کل سیستم می دهند. تعدادی از رنگ‌ های مرسوم عبارتند از DAPI، Hoechst، DRAQ5 و DRAQ7. در زیر تصاویری گرفته شده با میکروسکوپ کانفوکال (confocal) نشان داده شده است.

میکروسکوپ کانفوکال در مقایسه با دیگر میکروسکوپ های فلوئورسانس توانایی بخش بندی نوری وجود دارد که در نتیجه تصاویر فلوئورسانس، وضوح بهتری دارند. میکروسکوپ کانفوکال درحقیقت روشی اپتیکی برای تصویربرداری است که رزولوشن و کنتراست اپتیکی تصویر را افزایش می­‌دهد. به ‌طوری که با قرار دادن pinhole در صفحه‌ی کانونی، نورهای خارج از فوکوس حذف می­‌شود. این قابلیت به میکروسکوپ کانفوکال این اجازه را می­‌دهد تا با اسکن کردن نمونه در عمق‌های متفاوت، تصویری از ساختار سه‌بعدی نمونه را تشکیل دهد.

همچنین این روش از میکروسکوپی به افزایش رزولوشن تصویر به‌خصوص در راستای عمق نمونه کمک می­‌کند. میکروسکوپ موجود علاوه ‌بر میکروسکوپی به روش کانفوکال، قابلیت میکروسکوپی فلوئورسانس و میکروسکوپی میدان روشن را نیز دارد. از قابلیت‌های این دستگاه امکان نفوذ به اعماق نمونه با رزولوشن و کنتراست بالا، امکان عکس‌برداری به‌صورت لایه‌ای (Z-Scan) و امکان تشکیل تصویر سه‌بعدی از ساختار نمونه است.

در مهامکس این خدمت به صورت ساعتی انجام خواهد گرفت. نکات لازم جهت آماده سازی نمونه را در بخش نکات لازم مشاهده کنید.