ویژه های مهامکس
ویژه ها

اندازه گیری چربی لبنیات با روش ژربر

بررسی میزان چربی شیر و لبنیات یکی از آزمون های رایج در کنترل کیفیت محصولات این صنعت است. یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش ها روش اندازه گیری چربی لبنیات با روش ژربر (Gereber) است. در این روش تنها با استفاده از چند ماده شیمیایی نسبتا ارزان مانند اسید سولفوریک و سانتریفیوژ ژربر چربی را جدا و از طریق چربی سنج، میزان آنرا به صورت به صورت کسر جرمی و یا به صورت غلظت جرمی گزارش می کنند. در مهامکس اندازه گیری جربی با روش ژربر توسط متخصصین با تجربه و با بالاترین کیفیت انجام می گردد. برای این منظور می توانید درخواست خود را در همین صفحه ثبت نمایید.


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات اندازه گیری چربی لبنیات با روش ژربر

اندازه گیری چربی لبنیات با روش ژربر

مدت زمان انجام آنالیز ۱۵ روز کاری

هزینه به ازای هر نمونه ۲,۴۵۰,۰۰۰ ریال

درباره آنالیز

اندازه گیری چربی لبنیات با روش ژربر

یکی از آزمون های بسیار مهم در صنعت لبینات، بررسی میزان چربی شیر با استفاده از تکنیک ژربر است. این آزمون که از آزمون های کنترل کیفیت شیر است می تواند بر روی انواع شیر (کم چرب و پر چرب، فرادما و ...) انجام شود. مزیت روش ژربر این است که نه پیچیده است و نه به تجهیزات پیچیده ای نیاز دارد. در واقع عمده تجهیز مورد نیاز، سانتریفیوژ مخصوص ژربر است که در تقریبا در تمامی آزمایشگاه های صنعت لبنیات وجود دارد. تصویری از سانتریفیوژ ژربر در شکل زیر مشاهده می شود.

این روش در حدود سال ۱۸۹۵ و توسط دانشمندی سوئیسی به نام ژربر توسعه یافته است. بر اساس این تکنیک میزان چربی به صورت کسر جرمی و یا به صورت غلظت جرمی گزارش می شود. در کسر جرمی، میزان چربی به صورت میزان چربی بر حسب گرم در هر صد گرم شیر گزارش می شود. در غلظت جرمی، میزان چربی بر حسب گرم در صد میلی لیتر شیر است. جدا از پیچیده نبودن، این روش سریع و ارزان نیز هست. در این تکنیک ابتدا پروتئین های شیر را توسط اسید سولفوریک حل می کنند. در مرحله بعد چربی با استفاده از اضافه کردن ایزو آمیل الکل و سپس سانتریفیوژ کردن جدا می گردند. میزان چربی را سپس از طریق چربی سنج بدست می آورند. کل مواد و تجهیزات مورد استفاده برای این روش عبارتند از: اسید سولفوریک، آمیل الکل و آب، لوازم آزمایشگاهی مانند پیپت، سانتریفیوژ ژربر، بوتیرومتر یا چربی سنج، بنماری و دماسنج. فرآیند روش ژربر به این صورت است که ابتدا دمای شیر را به حدود محدوده بیست تا سی درجه سانتی گراد می رسانند. عموما از بن ماری برای این منظور استفاده می کنند. سپس شیر را از طریق وارونه کردن آرام چندین باره مخلوط می کنند. در صورتی که ذرات چربی به خوبی پخش نشده باشند دما را کمی و تا حدود ۴۰ درجه نیز ممکن است بالا ببرند. البته پس از اختلاط دما را مجددا پایین می آورند. همچنین حباب های هوا نیز نباید در نمونه وجود داشته باشد.

برای جدا سازی چربی ابتدا اسید سولفوریک را به چربی سنج تزریق می کنند (حدود ۱۰ mL). سپس میزان دقیقی از نمونه شیر را از طریق پیپت نیز به چربی سنج اضافه می کنند (حدود ۱۰/۷۵ mL). با این کار، لایه ای از شیر بر روی سطح اسید سولفوریک ایجاد می شود. در مرحله بعد mL ۱ الکل را اضافه می کنند و سپس محتویات را مخلوط می کنند. این امر باعث هضم پروتئین شود. محتویات چربی سنج را به سانتریفیوژ منتقل می کنند. پس از فٰرآیند چربی سنج ها را خارج کرده و دمای آنها را با استفاده از بن ماری تا حدود ۷۰ درجه بالا می ببرند. در نهایت ستون جربی را می خوانند.

 اندازه گیری چربی لبنیات با روش ژربر در مهامکس توسط متخصصین با تجربه صورت می پذیرد. درخواست خود را می توانید در همین صفحه ثبت نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت بررسی کنند.