ویژه ها

آزمون نمودار مشخصه ای جریان ـ ولتاژ سلول خورشیدی ( I-V )

با استفاده از  دستگاه مشخصه ای جریان ـ ولتاژ سلول خورشیدی ( I-V ) و اعمال ولتاژمی توان جریان الکتریکی عبوری از نمونه را اندازه گیری کرد.این دستگاه مجهز به یک نرم افزار جهت کنترل دستگاه و رسم نمودار به صورت هم زمان می باشد .این دستگاه می تواند برای مطالعه دقیق تر بر روی دیودها ی نوری و گازی ,ترانزیستورها ی اثر میدان و سلول های خورشیدی استفاده شود .


شرایط خاص و نکات مهم آزمون نمودار مشخصه ای جریان ـ ولتاژ سلول خورشیدی ( I-V )

انجام تست به صورت رفت و برگشت و اندازه گیری جریان بر حسب زمان در این آنالیز قابل ارائه است.

مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات آزمون نمودار مشخصه ای جریان ـ ولتاژ سلول خورشیدی ( I-V )

آزمون نمودار مشخصه ای جریان ـ ولتاژ سلول خورشیدی ( I-V )

نام دستگاه (فارسی): پتانسیواستات-گالوانواستات/ اسپکتروسکوپی امپدانس الکتروشیمیایی

نام دستگاه (لاتین): Potentiostat-Galvanostat

کشور سازنده: ایران 

شرکت سازنده: شریف سولار

مدل دستگاه: PGE-18

حوزه تخصصی کاربرد: درزمینه ی مشخصه یابی پوشش ها، باتری ها، سلول های خورشیدی و موارد مشابه می باشد.

این دستگاه قابلیت انجام تست به صورت حضوری را دارد .

مدت زمان انجام آنالیز ۵ روز کاری

هزینه به ازای هر نمونه ۸۰۰,۰۰۰ ریال

درباره آنالیز

آزمون نمودار مشخصه ای جریان ـ ولتاژ سلول خورشیدی ( I-V )

منحنی‌های مشخصه یابی جریان-ولتاژ سلول خورشیدی ویژگی‌های جریان و ولتاژ  یک سلول، ماژول یا آرایه فتوولتائیک خاص  را نشان می‌دهد. این منحنی ها توضیح کاملی از توانایی و بهینگی تبدیل انرژی خورشیدی سلول های فتوولتائیک می دهد. دانستن خصوصیات الکتریکی I-V یک سلول خورشیدی یا پانل در تعیین عملکرد خروجی دستگاه و بازده خورشیدی بسیار مهم است.

منحنی‌های مشخصه سلول خورشیدی I-V اساساً یک نمایش گرافیکی از عملکرد یک سلول خورشیدی یا ماژول است که رابطه بین جریان و ولتاژ را در شرایط موجود تابش و دما خلاصه می‌کند. منحنی های I-V اطلاعات مورد نیاز برای پیکربندی یک سیستم خورشیدی را فراهم می کند تا بتواند تا حد امکان نزدیک به نقطه اوج توان بهینه خود (MPP) عمل کند.

آنالیز جریان ولتاژ سلول خورشیدی اولین روش مشخصه یابی در سلول های خورشیدی است .این آنالیز با اندازه گیری جریان سلول تحت گستره ای از ولتاژهای اعمال شده در شرایط تابش نور و تاریکی انجام می شود .شبیه سازی طیف نور طبیعی خورشید توسط شبیه ساز نور خورشید با شدت استاندارد تابشی (AM 1.5) انجام می شود .آنالیز انجام شده تحت تابش ،مشخصات کلیدی سلول خورشیدی نظیر جریان مدار کوتاه(Jsc) ،ولتاژ مدار باز(Voc) ،فاکتور کارکرد (FF) و بازده سلول را مشخص می کند . همچنین انجام آنالیز جریان ولتاژ در تاریکی ،اطلاعاتی در خصوص جریان های نشتی و بازترکیب در سلول را مشخص می کند .انجام تست به صورت رفت و برگشت(cyclic voltammetry) و اندازه گیری جریان بر حسب زمان نیز در این آنالیز قابل ارائه می باشد .

در شکل زیر نمونه ای از خروجی مشخصه یابی I-V آمده است.