ویژه ها

خالص سازی و حلال پرانی با روتاری

دستگاه تبخیر روتاری (rotary evaporator) یکی از بهترین روش ها برای تغلیظ نمونه ها یا حذف حلال ها است. به خصوص پس از عصاره گیری با روش هایی مانند دستگاه سوکسله، حذف حلال ها بسیار مرسوم است. تبخیر حلال در این روش اگرچه به صورت آرام و ملایم صورت می گیرد ولی از روش تبخیر معمول سریعتر است. حدف حلال از طریق کاهش فشار و افزایش دما صورت می گیرد. این دستگاه در صنایع گوناگون مانند صنایع غذایی و دارویی، نفت و گاز و شیمیایی کاربرد فراوانی دارد. در مهامکس خدمات خالص سازی و حلال پرانی با روتاری با بالاترین کیفیت انجام می گردد.


شرایط خاص و نکات مهم خالص سازی و حلال پرانی با روتاری

پس از خالص سازی و جداسازی با این روش عصاره تغلیظ شده جمع آوری گشته و در یک ویال تحویل داده می شود.

مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات خالص سازی و حلال پرانی با روتاری

درباره آنالیز

خالص سازی و حلال پرانی با روتاری

پس از عصاره گیری به طور مثال با استفاده از دستگاه سوکسله نیاز است که نمونه ها تغلیظ شده یا حلال حفظ شود. یکی از بهترین روش ها برای منظور فوق استفاده از دستگاه روتاری است. در این دستگاه حلال از طریق تبخیر ملایم حذف می شود. در حقیقت فرآیندی است که در آن دمای مایع بالا رفته و همزمان فشار نیز کاهش می یابد تا حلال حذف شود. حذف حلال از روش تبخیر معمول در این روش سریعتر است. روتاری ها از چند تشکیل شده است.بخش حمام آب گرم، بخش روتور، بخش تقطیر، بخش جمع کننده حلال و نمونه و در نهایت پمپ های خلاء. تصویر دستگاه روتاری در تصویر زیر مشاهده می شود.انجام فرآیند حلال پرانی به صورت زیر است:

ابتدا باید حتما فلاکس و دستگاه را تمیز کرد. سپس باید کندانسور را به جریان آب وصل کرد تا خنک شود. بعد از ریختن مایع در فلاسک، زمان می دهیم تا حمام گرم شود. سپس بخش روتور دستگاه را روشن می کنیم. سرعت را باید تنظیم کنیم تا حدی که پوششی یکنواخت بر روی سطح فلاسک تشکیل گردد. با روشن کردن پمپ خلاء فشار کاهش می یابد. پس از حدود یک دقیقه مایع آغاز به جوشیدن می کند. باید دقت شود تا حباب ها به گردن فلاسک نرسند. باید فرآیند جوشیدن را متوقف کرد تا حلال به شکل مرتب از بخش تقطیر خارج شود.

دستگاه تبخیر روتاری در صنایع و آزمایشگاه های مختلفی کاربرد دارد. منجمله در صنایع دارویی، مواد غذایی، صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی. این دستگاه می تواند حلال هایی با نقطه جوش پایین و نقطه جوش بالا و مخلوط مایعات را که تفاوت نقطه جوش آنها کم است را جداسازی کند.