ویژه ها

محاسبه درصد بلورینگی

یکی از تحلیل هایی که می توان از الگوی پراش اشعه ایکس (XRD) بدست آورد، تعیین میزان بلورینگی ماده است. به این معنی که چه درصدی از ماده بلوری و چه درصدی از ماده آمورف است. این درصد را می توان از طریق محاسبه سطح زیر پیک های نتیجه XRD و تقسیم آن بر مساحت کل نمودار  بدست آورد. با این حال محاسبه دقیق سطح زیر پیک ها نیاز به مقداری دانش و تجربه دارد. در مهامکس تعیین درصد بلورینگی و دیگر خدمات تحلیل نتایج XRD با بالاترین کیفیت و توسط متخصصین انجام می شود. می توانید درخواست خود را در همین صفحه ثبت نمایید.


درباره آنالیز

محاسبه درصد بلورینگی

در مواد جامد بلوری یا کریستالی، اتم ها به شکل منظم کنار هم قرار گرفته اند. این نظم به صورت بلند برد است و در دامنه بزرگی این نظم وجود دارد. از آن سو در مواد آمورف تنها نظم به صورت کوتاه برد ممکن است وجود داشته باشد. در شکل زیر این تفاوت بین این دو دسته از جامدات مشاهده می شود.

در الگوی پراش اشعه ایکس یا XRD نمونه های کریستالی، پیک های متعددی مربوط به ساختار بلوری آن ماده مشاهده می شود. ولی در مواد آمورف الگوی پراش معمولا به صورت یک پیک بسیار پهن و با شدت کم بروز می کند. تفاوت الگوی آنها در شکل زیر نشان داده شده است.

در نمونه های کریستالی نظم به صورت دقیق در تمامی نمونه عموما وجود ندارد و بخش هایی از ماده آمورف است. بخش امورف معمولا خود را به صورت بک گراند در الگو نشان می دهد. حال مقدار یا درصد بخش کریستالی را می توان از طریق محاسبه مساحت زیر پیک های ظاهر شده در الگو XRD بدست آورد. برای محاسبه کافی است تا مساحت زیر پیک های تمامی پیک ها را بدست آورده و آنرا بر مساحت کل نمودار تقسیم کنیم. با این حال این امر به مقداری تجربه و دانش در خصوص محاسبه سطح زیر پیک ها نیاز دارد.

در مهامکس تعیین درصد بلورینگی و دیگر خدمات تحلیل نتایج XRD با بالاترین کیفیت و توسط متخصصین انجام می شود. می توانید درخواست خود را در همین صفحه ثبت نمایید.