ویژه ها

روش افزایش گرنت پژوهشی ویژه اساتید جوان و تازه استخدام دانشگاه ها

تاریح انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۲
تعداد بازدید: ۱۰۱۶

اساتید دانشگاه در صورت استفاده از گرنت پژوهشی خود از طریق فروشگاه اینترنتی تمادکالا و یا پلتفرم آنالیز مهامکس علاوه بر دریافت خدمات ویژه دریافت کالا و خدمت بدون نیاز به تسویه، اعتبار مازاد دریافت خواهند کرد.

گرنت پژوهشی اعتباری است که از طرف وزارت علوم و با توجه به فعالیت پژوهشی اساتید یعنی تعداد و کیفیت مقالات و کتاب‌هایی که تالیف می‌کنند و همچنین پروژه‌ها و قراردادهای صنعتی که انجام می‌دهند، به ایشان اعطا می‌شود. این گرنت با گرنت شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی که به گرنت لبزنت (labsnet ) نیز مشهور است و زیر نظر معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری فعالیت می‌کند، متفاوت است. در گرنت لبزنت، اساتید و دانشجویان تنها می توانند از آزمایشگاه های عضو لبزنت مانند مهامکس، خدمات آنالیز دریافت کنند اما گرنت پژوهشی وزارت علوم می تواند صرف تمامی امور پژوهشی اساتید از جمله خرید مواد شیمیایی، ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیز آزمایشگاه های اساتید و همچنین دریافت خدمات آنالیز شود.

دکتر علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم در خصوص اعطای گرنت پژوهشی به اساتید تازه استخدام اینطور توضیح می‌دهد که اساتید جوان و جدید الاستخدام به دلیل اینکه در بدو ورود، آزمایشگاه و دانشجو در اختیار ندارند، انجام فعالیت پژوهشی برای آنها مشکل است. به همین دلیل وزارت علوم قصد دارد یک سری کارت اعتباری به این اساتید اعطا کند تا فعالیت پژوهشی آنها به دلیل مسائل مالی تحت تاثیر قرار نگیرد. همچنین به گفته شمسی پور مقرر شد در 5 سال اول فعالیت اساتید جوان و تازه استخدام، بابت گرنت پژوهشی به آنها کمک ویژه  گردد.

سخنگوی وزارت علوم همچنین یادآور شد دولت و دانشگاه در ادامه با توجه به فعالیت های پژوهشی اساتید یک میزان گرنت به هر کدام از اساتید اختصاص می دهد تا برای فعالیت های پژوهشی که در دست دارند، هزینه کنند بنابراین هر استادی که فعالیت پژوهشی بیشتری داشته باشد، گرنت بیشتری دریافت خواهد کرد. همچینین مقرر شد تا سطح گرنت پژوهشی اساتید به طور کلی افزایش یابد و از این به بعد گرنت از طریق کارت های اعتباری به اساتید اعطا شود. در هر مرحله 30 درصد از کل میزان گرنت اختصاص یافته به هر استاد در هر سال، در کارت اعتباری شارژ می شود و اساتید با ارائه فاکتور های مربوطه، می توانند قسمت های بعدی گرنت را نیز دریافت نمایند.

دریافت خدمات از مهامکس

یکی از مشکلات اساتید این است که برای خرید مواد و تجهیزات یا انجام آنالیزهای مرتبط با پژوهش‌های علمی خود، ابتدا می بایست هزینه‌ها را از منابع شخصی تامین کنند و بعد با ارائه فاکتور، مبالغ هزینه شده را از دانشگاه دریافت نمایند که در مورد خرید های با مبالغ بالا، بسیاری از اساتید دچار مشکل خواهند شد. یکی از راه حل های ارائه شده برای این مشکل، استفاده از طرح گرنت پژوهشی شرکت دانش بنیان توسعه مهندسی الماس واره دانش با دو برند تجاری تمادکالا و مهامکس می‌باشد. تمادکالا فروشگاه اینترنتی مواد شیمیایی، ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی است و در تهیه مواد و تجهیزات مورد نیاز پژوهشگران و اساتید محترم خدمات ارائه می‌نماید. در ضمن مهامکس پلتفرم ارائه خدمات آنالیز و شناسایی مواد شیمیایی زیر نظر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است و ماموریت ارائه خدمات شناسایی و مشاوره تخصصی به پژوهشگران کشور را دارد. در این طرح شرکت الماس واره با معاونت پژوهشی و همچنین ریاست آزمایشگاه مرکزی هر دانشگاه، تفاهم نامه‌ای امضا می‌کند که به واسطه آن اساتید می‌توانند به میزان گرنت پژوهشی که از طرف معاونت پژوهشی دانشگاه به شرکت اعلام می‌شود اعتبار دریافت نموده و اعتبار خود را بدون پرداخت هیج هزینه ای از طریق تمادکالا و مهامکس خرج کنند.

به این ترتیب اساتید می توانند مواد شیمیایی، ظروف، تجهیزات آزمایشگاهی و همچنین خدمات آنالیز مواد شیمیایی که برای امور پژوهشی خود نیاز دارند بدون تسویه  دریافت کنند و در ادامه شرکت الماس واره برای خریدهای هر استاد فاکتور صادر خواهد کردو به معاونت پژوهشی ارائه و مبلغ هر فاکتور را از معاونت در پایان هر ماه دریافت می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که مقداری از گرنت پژوهشی که اساتید می‌توانند در سامانه های تمادکالا و مهامکس خرج کنند، بسته به انتخاب آنها می‌باشد و کاملا دلخواه است. به طور مثال یک استاد می‌تواند اعلام کند تنها 20 درصد از کل گرنت ایشان، در حساب کاربری شارژ شود همچنین می‌تواند تعیین کند چنددرصد از این مقدار در بخش خدمات آنالیز مهامکس و چنددرصد در بخش خرید مواد و تجهیزات آزمایشگاهی تمادکالا شارژ شود.

دریافت خدمات از تمادکالا

یکی دیگر از نکات این طرح افزایش میزان اعتبار اساتید به میزان 1%  مازاد می‌باشد. برای مثال اگر دانشگاه مبلغ گرنت یک استاد را برای شارژ در سامانه تمادکالا و یا مهامکس به مقدار  100 میلیون تومان اعلام کند، کیف پول آن استاد مبلغ 101 میلیون تومان شارژ خواهد شد. در واقع این مبلغ اضافه شده به گرنت پژوهشی اساتید،  از طرف شرکت توسعه مهندسی الماس واره دانش با هدف  کمک به رشد و اعطلای نظام پژوهشی کشور در نظر گرفته شده است.

نکته آخر اینکه استفاده از این طرح برای همه اساتید دانشگاه اعم از اساتید جوان و اساتید با سابقه امکان پذیر بوده و منافاتی با گرنت خدمات آنالیز لبزنت ندارد و اساتید می توانند ضمن استفاده از این طرح، از گرنت لبزنت نیز در پلتفرم مهامکس استفاده نمایند.