ویژه ها

تعیین فاز نرم افزاری

مهمترین کاربرد دستگاه XRD تعیین فاز مواد بلوری است. از این طریق می توان فازها و ترکیبات انواع کانی ها و سنگ ها و مواد سنتزی را مطالعه کرد. با رخ دادن پدیده پراش اشعه ایکس در ماده بلوری، پیک هایی در الگوی ماده ظاهر می شود که هر دسته از پیک ها همانند اثر انگشت، مشخصه منحصر به فرد یک فاز یا ترکیب می باشند. برای هر ماده خالص یک کارت استاندارد وجود دارد و برای تعیین فازها، پیک های الگو را با انها مقایسه می کنند. در مهامکس تعیین فاز و دیگر خدمات تحلیل نتایج XRD با بالاترین کیفیت و توسط متخصصین انجام می شود. می توانید درخواست خود را در همین صفحه ثبت نمایید.


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات تعیین فاز نرم افزاری

تعیین فاز نرم افزاری

مدت زمان انجام آنالیز ۱۰ روز کاری

بررسی توسط کارشناس

درباره آنالیز

تعیین فاز نرم افزاری

روش XRD مهمترین روش برای تعیین فاز های جامدات است. بر خلاف روش های عنصری، این روش با مشاهده چیدمان اتم ها می تواند ترکیب و فازهای ماده بلوری را تشخیص دهد. به عنوان مثال می تواند نشان دهد که ماده از فازهای اکسسد سیلیسیم و اکسید روی تشکیل شده است. در این روش از پدیده پراش استفاده می شود. در پدیده پراش، پرتوی ایکس پراکنده شده از اتم ها در حهات خاصی همدیگر را تقویت کرده و پرتوی شدیدتر را تشکیل می دهند. نتیجه به صورت ظهور پیک های قوی در زوایای خاصی از تابش اشعه ایکس به ماده است. ظهور پیک ها در زوایایی خاص می توانند همانند اثر انگشت، مشخصه یک فاز معین باشند. در شکل زیر الگوی پراش برای یک ماده پس از انواع اصلاحات ساختاری مشاهده می شود.

کاربرد XRD محدود به تعیین فاز نیست و از طریق نتایج آن می توان اندازه بلورک ها، پارمترهای شبکه، جهت گیری بلورها، درصد بخش بلوری، تنش های باقی مانده و ... را نیز بدست آورد. تعیین فازهای تشکیل دهنده هر ماده می تواند به صورت دستی یا از طریق نرم افزار صورت گیرد. از آنجایی که هر ترکیب الگوی مشخصی دارد، می توان ماده مجهول را شناسایی کرد. روش کار به این گونه است که پیک ها را اپراتور یا دستگاه با پیک های استاندارد (کارت های استاندارد) مواد مقایسه می کند. با این حال همپوشانی پیک های مواد، تعیین فاز موادی که از چندین فاز تشکیل شده اند را مشکل می کند. همچنین کارت ها مربوط به ترکیبات و پیک ها ممکن است نسبت به آنها مقداری جابجایی یا شیفت داشته باشند.

با محاسبه سطح زیر پیک ها و سطح زیر بک گراند الگو می توان اطلاعات دیگر همچون درصد هر فاز و درصد بلورینگی مواد را نیز بدست آورد. در مهامکس تعیین فاز و دیگر خدمات تحلیل نتایج XRD با بالاترین کیفیت و توسط متخصصین انجام می شود. می توانید درخواست خود را در همین صفحه ثبت نمایید.