ویژه ها

کیفیت آب- شناسایی و شمارش اشرشیاکلی

تکنیک صافی غشایی (MF) به عنوان جایگزین روش محتمل ترین عدد (MPN) برای آنالیز میکروبی نمونه­های آب در صورت پایین بودن کدورت استفاده می­شود. در این روش از فیلترهای متخلخل نازک از جنس استرهای سلولز یا مواد پلیمری مشابه برای فیلتراسیون نمونه آبی استفاده می­کنند. 


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات کیفیت آب- شناسایی و شمارش اشرشیاکلی

کیفیت آب- شناسایی و شمارش اشرشیاکلی

روش آنالیز و استاندارد مرجع :

روش  :MPN

استاندارد : Standard Method- 9221

مقدار ماده مورد نیاز: 30 میلی لیتر

عودت نمونه : ندارد

مدت زمان انجام آنالیز ۱۵ روز کاری

هزینه به ازای هر نمونه ۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال

درباره آنالیز

کیفیت آب- شناسایی و شمارش اشرشیاکلی

باکتری‌های کلیفرم در خاک، آب‌های سطحی، روی گیاهان و در روده حیوانات و انسان‌های خونگرم یافت می‌شوند. یکی از انواع باکتری­های کلیفرم به نام اشریشیاکلی (ای­کلای) نشانه وجود فضولات مدفوع در آب است. برخی از انواع ای­کلای در آب آشامیدنی بیماری­زا هستند. فردی که در معرض این باکتری ها قرار گرفته است ممکن است دچار ناراحتی معده، استفراغ، تب یا اسهال شود. هنگامی که باکتری­های کلیفرم توسط باران، ذوب برف یا آبیاری در زمین شسته می شوند، می­توانند وارد آب آشامیدنی شوند.

تکنیک صافی غشایی (MF) به عنوان جایگزین روش محتمل ترین عدد (MPN) برای آنالیز میکروبی نمونه­های آب در صورت پایین بودن کدورت استفاده می­شود. در این روش از فیلترهای متخلخل نازک از جنس استرهای سلولز یا مواد پلیمری مشابه برای فیلتراسیون نمونه آبی استفاده می­کنند. فیلترهای غشایی ضد باکتری قادر به نگه داشتن میکروارگانیسم های بزرگتر از 45/0 میکرومتر هستند که اغلب برای آنالیز آب استفاده می شوند. پس از فیلتراسیون، دیسک فیلتر که حاوی میکروارگانیسم های به دام افتاده است به یک ظرف پتری استریل حاوی یک پد اشباع شده با محیط مناسب منتقل می­شود. عبور مواد مغذی از فیلتر در طول گرماخانه­گذاری باعث تسهیل رشد موجودات به تشکیل کلونی در سطح فوقانی غشاء می­شود. در روش‌های فیلتراسیون غشایی و شمارش کلنی فرض می­شود که هر باکتری یک کلنی قابل مشاهده را ایجاد می‌کند. بنابراین، هر یک از این توده ها یا ذرات یک واحد تشکیل دهنده کلنی (CFU) هستند و نتایج به صورت واحدهای تشکیل دهنده کلنی در واحد حجم بیان می شوند. کلنی­های صورتی و قرمز به عنوان کلیفرم احتمالی که ای­کلای نیست و کلنی آبی تیره تا بنفش به عنوان کلنی ای­کلای شمارش می­شوند. در نهایت تعداد کلنی­های ای­کلای و کلی­فرم در 100 میلی­لیتر نمونه گزارش داده می­شود. تمامی شرایط انجام آزمایش اعم از نوع محیط کشت و شرایط گرمخانه­گذاری براساس استاندارد ملی 1-3760 می­باشد.