ویژه ها

آزمون سمیت بر روی ماهی بالغ یا تخم ماهی زبرا (ZET)

زبرافیش یا زبرا یا گورخر ماهی (Danio rerio) به دلیل شباهت های ژنتیکی بالا با انسان و سهولت و سادگی پرورش و مزیت های دیگری همچون قابلیت تولید مثل و تراکم بالا، به عنوان گونه ای جهت تولید مدل حیوانی در انواع مطالعات زیستی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. یکی از این مطالعات، آزمون سمیت جنین زبرافیش (ZET) است که در این آزمون از تخم‌های تازه بارور شده زبرافیش برای بررسی سمیت انواع مواد مانند مواد حاد مواد شیمیایی و نانو مواد استفاده می‌شود. زمان آزمون ۹۶ ساعت است و غلظتی که در آن ۵۰ درصد از لاورها کشته می شوند را محاسبه می کنند. در مهامکس آزمون سمیت هم به صورت آزمون ZET و هم بر روی مدل ماهی زبرا بالغ انجام می شود. همچنین امکان انجام طرح های پژوهشی و راه اندازی آزمایشگاه بر روی زبرافیش امکان پذیر است.


مشخصات دستگاه های آماده برای ارائه خدمات آزمون سمیت بر روی ماهی بالغ یا تخم ماهی زبرا (ZET)

آزمون سمیت بر روی ماهی بالغ یا تخم ماهی زبرا (ZET)

زمان آزمون بستکی به نوع درخواست دارد

مدت زمان انجام آنالیز ۳۰ روز کاری

بررسی توسط کارشناس

درباره آنالیز

آزمون سمیت بر روی ماهی بالغ یا تخم ماهی زبرا (ZET)

زبرافیش یا زبرا یا گورخر ماهی (Danio rerio) یک مدل حیوانی جدید و کارآمد است که امروزه به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله شباهت ژنتیکی بیش از ۷۰ درصدی به انسان در مدل‌سازی بیماری‌های انسانی، انجام آزمون‌های سمیت و بررسی‌های پیش‌بالینی در توسعه و ساخت داروها استفاده می‌شود. ماهی زبرا گونه ای از ماهی های استخوانی و عضوی از خانواده کپورها است که خواستگاه آنها، آب های رودخانه های هند و بنگلادش بوده است. امروزه به عنوان گونه ای آکواریومی نیز شناخته می شود. مزیت های دیگر این گونه برای آزمون های حیوانی، پرورش نسبتا آسان، قابلیت تولید مثل بالا، هزینه کم پرورش و نگهداری و تراکم پذیری بالا است. به دلیل این مزیت ها از ماهی زبرا به عنوان گونه مطالعاتی در مطالعات عصب شناسی، مطالعه بیماری ها، سمیت شناسی، ژنتیک و بررسی های رفتاری و ... استفاده می شود.

تصویر ماهی زبرا یا گورخرماهی

آزمون سمیت جنین زبرافیش (ZET) یک روش مدرن و به‌روز است که از تخم‌های تازه بارور شده زبرافیش برای بررسی سمیت حاد مواد شیمیایی و نانو مواد استفاده می‌شود. در این آزمون پس از ۹۶ ساعت بررسی در نتیجه غلظتی از ماده‌ی مورد بررسی مشخص می‌شود که در آن ۵۰ درصد از لارو‌های ماهی زبرا تلف می‌شوند. (LC50) همچنین در این آزمون غلظتی که هیچ اثر منفی بر روی سلامت و رشد لارو‌های ماهی زبرا ندارد مشخص می‌شود. ZET یک آزمایش زیست سازگار در نظر گرفته می شود که اتکا به آزمایشات حیوانی را کاهش می‌دهد.

از آزمون ZET برای بررسی بسیاری از مواد می‌توان استفاده نمود که برای مثال به چند دسته از این مواد اشاره خواهد شد:

۱) داروها

۲) بایوسایدها

۳) افزودنی‌ها

۴) پساب‌ها

۵) نانو مواد

۶) اسانس‌ها

در مهامکس آزمون های زیر از طریق گونه های ماهی زبرا انجام می شود:

  •  انجام آزمون سمیت بر روی تخم ماهی زبرا ZET
  •  انجام آزمون سمیت بر روی ماهی بالغ زبرافیش
  •  انجام طرح‌های تحقیقاتی بر روی مدل حیوانی زبرافیش
  •  همکاری با آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری برای راه‌اندازی آزمایشگاه زبرافیش