ویژه های مهامکس
ویژه ها

آنالیزهای شناسایی ترکیبات و عناصر نمونه های باستانی

تاریح انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
تعداد بازدید: ۱۰۶۷

استفاده از روش های آنالیز مواد تنها به تحقیقات دانشگاهی و صنعتی محدود نمی شود. یکی از جالب ترین کاربرد روش های آنالیز در باستان شناسی است. در این مقاله با کاربرد سه روش مشهور آنالیز مواد، طیف سنجی رامان (Raman)، روش فلورسانس پرتو ایکس (XRF) و روش پراش اشعه ایکس (XRD) در باستان شناسی آشنا می شوید. این روش ها می توانند با سرعت بالا و یا حتی در محل اطلاعات مفیدی از جنس ماده های باستانی ارائه کنند.

از روش های آزمایشی متعددی برای آنالیز در شاخه‌های باستان‌شناسی استفاده می­ شود. در میان آنها، طیف سنجی رامان، پراش پرتو ایکس و فلورسانس پرتو ایکس کاربرد فراوانی دارد. هر کدام از روش ها برای کارکرد خاصی استفاده می­شوند. هر کدام از روش­ها جایگاهی در زمینه تشخیص و حفاظت از میراث فرهنگی دارند.

روش طیف سنجی رامان در باستان­شناسی

توانایی این روش برای پیش‌بینی و کشف خواص ساختاری نمونه­ های باستانی، نسبت به سایر روش­ها باعث شده است که نقش کلیدی در زمینه میراث فرهنگی داشته باشد. ویژگی این روش غیر مخرب بودن آن و حساسیت بالای آن است. همچنین به علت اینکه ابزاری قابل حمل است، مشخصه ای بسیار مطلوب برای آزمایش میدانی و درجای آثار باستانی به حساب می آید. همچنین اگر با مدل‌های ریاضی یا آماری که قادر به پیش­بینی پدیده‌های مورد مطالعه هستند، تلفیق شود، توجه به این روش بیشتر تقویت می‌شود.

آنالیز رامان

طیف‌سنجی رامان و مدل‌های ریاضی امکان دستیابی به نتایج مهمی را در مورد سفال‌ها، چینی‌ها، کاغذهای باستانی و مدرن، جواهرات باستانی و تخریب رنگ­دانه فراهم می‌کند. از طریق آنالیز هایی که این روش انجام می دهد، می توان به اطلاعات مهمی همچون دوره تاریخی و ویژگی‌های محیطی، دوره‌ای که مصنوع در آن کشف شده و سپس حفاظت شده است، روش سازنده هنر، مواد خام مورد استفاده، فرآیند تولید و عوامل احتمالی قادر به تخریب مصنوعات پی برد. تصویری از یک دستگاه رامان پورتابل در شکل زیر مشاهده می شود.

دستگاه طیف سنجی رامان پرتابل

شکل ۱: دستگاه طیف سنجی رامان پرتابل.

این روش بر اساس قطبش پذیری مولکول ها عمل می­ کند و این قطبش پذیری را براساس طول موج پراکنده شده شناسایی می­کند. هر پیوندی قطبش پذیری خاص خود را دارد که با استفاده از آن به پیوند خاص و گروه های عاملی پی می­برند. با این روش مواد معدنی و همچنین مواد آلی یا گروه های عاملی را می­ تواند تشخیص دهد. برای مثال با مقایسه طیف تجربی و شبیه‌سازی شده زنجیره بلند و تک حلقه ساختار سیکلوپروپنوئیدی کشف‌شده در سفال‌های بین‌النهرین از کیش (اواسط هزاره سوم پیش از میلاد) می­ توان به برخی از اسیدهای چرب مشتق شده از گیاهان خاصی پی­برد.

روش فلورسانس پرتو ایکس (XRF) در باستان­شناسی

روش فلورسانس پرتو ایکس (XRF) از دیگر روش ها برای شناسایی نمونه های باستانی است. این روش از روش های آنالیز عنصری است و با استفاده از آن می­توان به عناصر سازنده نمونه ­های باستانی پی­برد. از مزیت این روش برای کار های باستان شناسی می­توان به پرتابل و قابل حمل بودن دستگاه آن اشاره کرد. همچنین این روش دقت خوبی با توجه به سهولت کار با آن را دارد. در این روش، مواد در معرض پرتو ایکس با طول موج کوتاه یا پرتو گاما قرار می­ گیرند و در نتیجه این عمل، الکترون ها از مدار خارج می­شوند و الکترون های مدارهای بالاتر به مدار پایینی سقوط می­کنند که منجر به شکل گیری یک فوتون آزاد می­شود. پس از بدست آمدن نمودار شدت برحسب طول موج یا شدت برحسب انرژی موج، طول موج یا انرژی موج نوع عنصر را تعیین می شود و شدت آنها غلظت را نشان می­ دهد.

آنالیز عنصری از این جهت اهمیت دارد که می­توان عصری را که نمونه در آن ساخته شده است، شناسایی نمود. طیف‌سنجی XRF برای تجزیه و تحلیل سفال‌ها و سرامیک‌های باستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال با آنالیز XRF می­توان تشخیص داد که نمونه­ ها حاوی آهن یا مس یا قلع است. با این آنالیز عنصری پی می­برند که نمونه مربوط به عصر آهن یا برنز است.

آنالیز xrf

روش پراش پرتو ایکس (XRD) در باستان­شناسی

 روش پراش پرتو ایکس از روش های پرکاربرد برای شناسایی نمونه های باستانی است. از مزیت های این روش می­توان به غیر مخرب بودن و عدم نیاز به آماده سازی نمونه ها می توان اشاره کرد. اساس این آنالیز بر مبنای پراش پرتوی ایکس در زوایای مختلف است که با آن می­توان به ساختار بلوری نمونه پی­ برد. از آنالیز XRD  برای باستان شناسی در جهت شناسایی ساختار و خواص بلوری نمونه ها و کانی های بهره گرفته شده و تعیین فاز های موجود برای نمونه ­های باستانی استفاده می­شود.

آنالیز xrd

پس از آنالیز عنصری که نوع عناصر شناسایی می شود، با این آنالیز می­توان به نوع ترکیب عناصر مختلف پی برد. برای مثال می­ توان برای شناسایی نوع لعاب مورد استفاده برای سفال های باستانی و برای پیش­بینی و تجزیه و تحلیل روش های پخت سفال استفاده کرد. زیرا پخت سفال در ترکیبات ایجاد شده اثر گذار است که با شناسایی ترکیبات می­توان به نحوه پخت پی برد.